torsdag 21. januar 2016

Karin Slaughter - Blendet

Sara Linton er både barnelege og rettsmedisiner i den fiktive småbyen Heartsdale som ligger i Grant County(også fiktivt) i delstaten Georgia. En dag hun er ute til lunsj, finner hun den unge universitetsprofessoren Sibyl Adams ille tilredt på toalettet i byens lokale kafé. Sara gjør alt hun kan for å redde Sibyl, men noen minutter senere dør hun i Saras armer som følge av blodtap.

Drapet,og den påfølgende obduksjonen, bringer Sara i kontakt med eksmannen Jeffrey Tolliver som er politisjef i Grant County. De to har et anspent forhold til hverandre, med bakgrunn i utroskapen som førte til at de ble skilt. Obduksjonen av Sibyl Adams avslører at de har med en sadistisk morder å gjøre. Da enda et offer for et makabert drap kan knyttes opp mot samme gjerningsperson, starter politiet i Grant County jakten på noe som kan vise seg å være en seriemorder.

Etterforskningen drives frem via flere synsvinkler enn Saras i denne boken. Vi følger den gjennom både Jeffrey Tollivers og Lena Adams øyne. Lena er søster til Sibyl Adams, det første drapsofferet, samtidig er hun ansatt i politiet. Lena er en til tider interessant karakter, egenrådig og utradisjonell, Jeffrey Tolliver har i alle fall sin fulle hyre med å ha kontroll på henne. Ellers sirkler handlingen mye rundt det uavklarte forholdet mellom Sara og Jeffrey, som tydeligvis ikke er helt ferdig med hverandre.

Jeg gikk i gang med denne boken etter å ha lest en annen bok av samme forfatter som fenget veldig. Jeg kan ikke si jeg ble like blendet (den fortjener vel en liten pling?) av denne som av Cop Town. Og i all rettferdighet så skiller et 13 år langt forfatterskap disse bøkene. Blendet er Karin Slaughters debutroman fra 2001, imens Cop Town ble utgitt i 2014.

Blendet er en helt grei thriller etter min oppfatning, det er selve seriemord-konseptet jeg sliter med. På slutten av 90-tallet og et godt stykke ut i neste tiår, fulgte jeg en del TV-serier som Profiler og Criminal Minds med stor interesse. Samtidig leste jeg mengder av krimbøker hvor plotene stadig oftere dreide seg rundt heltens desperate jakt på morbide seriemordere som overgikk hverandre i bestialske og sadistiske drapsmetoder. Til slutt fikk jeg nok av hele greia - for lite og for mye forderver som min bestemor pleier å si, og jeg klarte ikke å ta disse sosiopatiske, syke seriemorderne på alvor lenger. Og det er muligens derfor jeg ikke klarer å ta alle beskrivelsene av de grusomme, perverse, torturliknende drapene i Blendet innover meg. Som Pink Floyd mer presist uttrykker det:" I have become comfortably numb", eller for å si det på like velklingende norsk; det hele blir too much, litt á la type Scary Movie.

Jeg skal gi Grant County-serien en ny sjanse, og har begynt på bok nummer 2, Kisscut, så får jeg se hva jeg synes. Karin Slaughter har også gitt ut mange andre bøker som jeg tenker å sjekke ut, så vi er nok ikke helt ferdig med hverandre enda.

Kilder:
Lydboken på Storytel
http://www.karinslaughter.com/

4 kommentarer:

  1. Synd at du ikke falt for denne boka. Jeg har ikke lest noe av Karin Slaughter ennå, men har hatt lyst til det i flere år siden jeg liker mørk litteratur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den var grei, men overbeviste ikke helt. Likte veldig godt "Cop Town" av samme forfatter, så jeg leser nok flere av bøkene.

      Slett
    2. Ja, forfattere har sine oppturer og nedturer de også. Av og til leverer de virkelig og av og til blir det en skuffelse. Forfattere er bare mennesker det også;) Jeg skal prøve å lese noe av Karin Slaughter i år, så takk for at du gjorde meg oppmerksom på bøkene hennes igjen:)

      Slett
    3. Ja, forfattere har sine oppturer og nedturer de også. Noen ganger leverer de virkelig og andre ganger skuffer de oss. De er bare menneskelige:) Takk for at du påminnet meg om bøkene til Karin Slaughter. I år skal jeg prøve å lese noen av dem. Jeg liker mørk litteratur så håper at bøkene hennes kan være noe for meg, men jeg er kresen:) God helg:)

      Slett