fredag 26. mai 2017

Tørst av Jo Nesbø

HEKTA PÅ HARRY HOLE
Jeg har lest alle Jo Nesbøs bøker om den til tider forsofne politietterforskeren Harry Hole og elsket hvert minutt jeg har brukt på dem. Og jeg er ikke alene om å sette stor pris på noen timers dypdykk ned i Harry Holes verden. Da den siste boken i rekken, Tørst, kom noen uker før påske, hadde den et imponerende førsteopplag på 300 000.  

Nettopp hypen og det veldige maskineriet rundt lanseringen av en ny Nesbø-bok, har blitt kritisert av flere. Andre igjen har kritisert plot og innhold, som sannsynligheten i at stadig nye seriemordere popper opp i Oslo-området, alle de bestialske og utspekulerte drapsmetodene, og ikke minst, ville ikke Harry Hole fått sparken fra politiet for lengst?

Jo da, jeg har lest bøker i samme sjanger som jeg aldri leser ferdig fordi jeg ikke klarer å tro på historien. Og det er der forskjellen ligger for min del: Jeg kjøper nemlig Harry Hole og universet som snurrer rundt ham, og ikke minst, jeg digger det. Jo Nesbø er sabla god på å fortelle historier, deri ligger kilden til suksess, mener nå jeg. Han har skapt en Harry Hole-verden som leserne kjøper, akkurat som JK Rowling skapte en Harry Potter-verden, med samme suksess. Og begge Harryene (uten sammenligning forøvrig) kjemper mot samme brutale motstander; ondskapen. Fortellinger om kampen mellom det gode og det onde har fascinert menneskene gjennom århundrer, og fortsetter å gjøre det. Det er disse bøkene et godt eksempel på.

Som nevnt tidligere, så har jeg blitt en veldig kresen leser de siste årene, det blir stadig flere bøker jeg ikke leser ferdig. Derfor var det med stor glede jeg kunne konstatere at Tørst i løpet av påskeferien (ja, jeg ligger veldig langt etter med innleggene mine!) ga meg den samme leselysten som tidligere Harry Hole-bøker har gjort. Det var et gledelig gjensyn!

Kort om handlingen
De som leste forrige bok Politi, vil kanskje huske at den ble avsluttet med å antyde nye ugler i mosen. Harry er tilbake igjen som foreleser ved Politihøyskolen, tiden som drapsetterforsker er et tilbakelagt stadium. Han er lykkelig gift med Rakel, livet er godt og går sin daglige gang. Men så var det dette med hvor lenge Adam var i paradis, da. En rask rekke bestialske kvinnedrap volder etterforskerne ved Oslopolitiet kraftig hodebry. Halsen til kvinnene er bitt over ved bruk av en jernkjeve, kroppene tappet for blod, og drapsmannen har drukket av blodet deres. Det haster å få has på den blodtørstige drapsmannen. So who you gonna call? Og vips, så er Harry Hole tilbake i salen igjen ...
Det viser seg at det heller ikke denne gangen skal bli problemfritt for Harry på hjemmebane. Han og Rakel står overfor sin kanskje største utfordring noensinne.

I kjent Jo Nesbø-stil er det også i denne boken mange referanser til musikk, enda en ting jeg liker med Harry Hole-bøkene. Samtidig ble jeg skikkelig lurt denne gangen. Trodde jeg hadde funnet ut hvem morderen var, men den gang ei. Anbefales for alle som liker en god historie!

Forlag: Aschehoug
Utgivelsesår: 2017
Sideantall: 527


Andre om boken: BjørnebokTineVG og NRK.

2 kommentarer:

  1. Er så enig med deg, det er denne "it-faktoren" til Nesbø som det er så få forunt. Men han har den definitivt. Takk for link ☺

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er en tusenkunstner i ordets rette forstand, det meste han har en finger med i blir til suksess. Bare hyggelig! :)

      Slett