torsdag 2. november 2017

Vi må ikke sove!

 Du må ikke sove er tittelen på diktet Arnulf Øverland skrev i 1936. På denne tiden har fascistene for lengst tatt over i Italia. Hitler og nazistene er i ferd med å feste sitt grep om Tyskland, 2. verdenskrig er i emning. Vi vet alle hvordan det endte. Grusomme overgrep, umenneskelige lidelser, et Europa i ruiner. Aldri mer sa verdenslederne da freden endelig var  et faktum, menneskeheten hadde lært. Eller hadde den?
Jeg hadde Arnulf Øverlands dikt i tankene mens jeg lest Timothy Snyders lille, men allikevel så innholdsrike bok Om tyranni - 20 ting vi kan lære av det 20 århundre. Fordi Timothy Snyders oppfordring er den samme som Øverlands: Vi kan ikke ta demokratiet for gitt - Vi må være årvåkne og følge med.

Det er en kjensgjerning at det politiske bildet i Europa, og i Snyders hjemland USA, har vært i endring de siste årene. I kjølvannet av den store flyktningestrømmen og islamistisk terror rettet mot europeiske storbyer, har nasjonalismen fått ny grobunn. De som var kritiske til innvandring i utgangspunktet har fått vann på mølla. I flere land gjør høyreekstreme partier det bedre ved valg enn noen gang. Nynazister marsjerer igjen i norske og svenske gater, og i diskusjoner om innvandring har en retorikk som før ble ansett som uakseptabel, nå blitt stueren. I Norge snakkes det til og med om å sette menneskerettighetene til side i håndteringen av flyktninger. Fra dette til ende opp med et diktatur er å gå vel langt, tenker du kanskje. Men er det egentlig så utenkelig? Om sitt eget land sier Snyder:
Det kan være fristende å anta at vår demokratiske arv automatisk beskytter oss mot trusler som disse (fascisme, kommunisme). Det er en tanke som bærer galt av sted. Vår egen tradisjon krever at vi må undersøke historien for å forstå tyranniets dypereliggende årsaker, og overveie hvordan det best kan møtes. Vi er ikke klokere enn de europeerne som så demokratiet bukke under for fascisme, nazisme eller kommunisme i forrige århundre. Den ene fordelen vi har, er at vi kan lære av deres erfaringer. (side 14)
Etter denne innledningen kommer Snyder med sine 20 råd til hva vi skal være oppmerksomme på, for å  forhindre at historien gjentar seg. Og Timothy Snyder vet hva han snakker om. Han er professor i historie ved Yale universitetet, og har en doktorgrad i moderne europeisk historie. Boken hans på i overkant hundre sider er en lettfattelig innføring i hvilke mekanismer som kan føre et demokrati over i tyranni, og er svært interessant og tankevekkende lesing. Mer skal ikke jeg gå inn på her.  Les den selv - det er vel anvendte og lærerike timer!

Tittel: Om tyranni. 20 ting vi kan lære av det 20. århundre
Forlag: Press
Utgivelsesår: 2017
Sider: 111

Kilder:
Boken kjøpt fra Bokklubben
Wikipedia

2 kommentarer:

  1. Jeg så Timothy Snyder da han var på Skavlan og merket meg at jeg ville lese boken hans. Takk for fint og velskrevet innlegg om boken som minnet meg på det. Visste ikke at den hadde kommet på norsk, ei heller at den er så kort. Men det er virker som et godt sted å starte i det minste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Silje! Jeg tenkte også at dette var en bok jeg måtte lese. Det er en lettlest og klok liten bok om et omfattende tema, og jeg kan anbefale den på det varmeste!

      Slett