søndag 20. mars 2016

PÅSKELEKTYRE

Krim, Kvikklunsj og kryssord

Mennesker er vanedyr, og høytider som jul og påske er gjerne sterkt knyttet til tradisjoner. Tre ting er helt essensielle for meg for å oppnå den rette påskefølelsen. Kvikklunsj kan nytes på så vel skitur som på verandaen hjemme med en kaffekopp, påskekryssord sørger for å holde "the little grey cells" i form. Men øverst på lista troner krim, både i bokform og på TV, påsken ville ikke bli den samme uten. Her er noe av det jeg skal kose meg med denne påsken.


Gleder meg til påskeferie!

 Career of Evil - Robert Galbraith (J.K. Rowling)
Jeg har hatt stor sans for J.K. Rowlings krimserie som blir gitt ut under pseudonymet Robert Galbraith. Career of Evil har også kommet ut på norsk i disse dager med tittelen Ondskapens kall, og er bok nummer 3 i rekken. Som i Harry Potter-bøkene klarer Rowling å skape en helt særegen atmosfære i dette universet, og serien har kommet som et friskt pust inn i sjangeren for en gammel krimelsker.

Protagonisten er privatdetektiven Cormoran Strike, en interessant og annerledes karakter. Strike er krigsveteran og har måttet amputere deler av det ene benet etter et bombeangrep. Bakgrunnen hans er ikke mindre fengslende: Strikes far er den kjente rockestjernen Jonny Rokeby. Far og sønn har bare møttes ved noen få anledninger og har ingen kontakt. Moren var en såkalt supergroupie, og døde av en overdose da Strike var 20 år. Strike har også et noe trøblete forhold til sin tidligere forlovede Charlotte, som ser ut til å ha et sterkt grep på ham. Sammen utgjør Strike og assistenten/sekretæren Robin Ellacott en "dynamic duo" som man ønsker å bli nærmere kjent med.

I Career of Evil er det Robin som mottar en pakke med et gruvekkende innhold; et avkuttet ben. Benet viser seg å ha tilhørt en ung kvinne. Under benet ligger en lapp med et sitat fra én av tekstene til rockegruppa Blue Öyster Cult, og Cormoran Strike forstår at den som står bak må være en person fra hans fortid. Det er fire personer han har vært i kontakt med, enten personlig eller profesjonelt, som kan vær kapable til den slags grusomme handlinger. Imens politiet retter sin interesse i én bestemt retning, søker Strike og Robin i en annen. Det skal vise seg å bli livsfarlig for dem begge ...


I Let You Go - Clare Mackintosh
Denne boken har jeg lest masse om på forskjellige blogger. Alt jeg har lest så langt har vært veldig positivt, og dermed så ble nysgjerrigheten min vekket. Boken blir sammenlignet med bøker som Flink pike og Piken på toget. Felles for disse er at de har det som kalles en upålitelig forteller, du kan altså ikke stole på fortellerstemmen i disse bøkene. Det fører til en del overraskende tvister underveis i historien. Jeg har lest begge de nevnte, og fant de drivende og spennende, så derfor har jeg store forventninger til I Let You Go(Jeg lar deg gå).

Jenny Grey flykter til en avsidesliggende by ved kysten av Wales etter at hennes 5-årige sønn blir påkjørt og drept rett foran øynene på henne. Føreren stikker av etter ulykken og blir aldri funnet. Minnene fra dagen da sønnen mistet livet hjemsøker Jenny og lar henne ikke i fred, men hun bygger seg sakte opp igjen. Men det skal vise seg at fortiden er vanskelig å riste av seg ...


"My name is Hercule Poirot and I am probably the greatest detective in the world"(Quotes). Beskjedenhet er ikke akkurat det mest fremtredende persontrekket hos Agatha Christies Hercule Poirot. Men den mustasjeprydede detektiven med bakgrunn fra belgisk politi har all grunn til å være selvsikker, han løser mysterier på strak arm ved hjelp av sine veltrimmede"little grey cells".

Jeg elsker Agatha Christies bøker, og jeg har lest alle, mange av dem to og tre ganger. Jeg elsker det engelske miljøet og karakterene, de forskjellige tidsepokene, de velkomponerte plottene som gjør et jeg kan lese bøkene flere ganger og allikevel være usikker på hvem som er morderen. Dette er ikke historier fulle av blod, gørr og torturliknende drapsmetoder, men ondskapen er alltid nærværende og ikke mindre påtakelig i Christies bøker.

Så ingen påske uten dronningen av krim for meg, og denne gangen tror jeg det blir gjensyn med Hercule Poirot i Appointment With Death(Stevnemøte med døden): På ferie i Jerusalem overhører Poirot en samtale mellom to mennesker. Den ene sier: "Men du skjønner da vel at hun må drepes?" Ikke lenge etter blir en herskesyk gammel kvinne som er sterkt mislikt av alle funnet drept, og det konkluderes med at hjertet har sviktet. Hercule Poirot har 24 timer på seg til å finne ut hva som virkelig skjedde.

Vel, det var tre engelske. Da slenger jeg på en kritikerrost svenske til slutt. Jeg har begynt å lytte til Tove Alsterdals siste krim Låt mig ta din hand (Ingen vei tilbake) på Storytel. Her veksler settingen mellom Sverige og Argentina. En kvinne faller i døden fra verandaen i en boligblokk. Offerets søster Helene blir kontaktet som nærmeste pårørende. Hun har ikke hatt kontakt med søsteren Charlie på flere år. Politiet konkluderer med selvmord. Charlie har levd et broket liv, og har prøvd å ta livet av seg før. Men så begynner Helene å nøste i søsterens saker, og hun begynner å lure. Tok virkelig Charlie sitt eget liv, eller ligger det noe mer bak?

Har kommet noen timer ut i lydboken, og det er absolutt lytteverdig!

Ønsker alle en super påske uansett hvor dere befinner dere og hva dere gjør!


Kilder:
http://robert-galbraith.com/
Bokklubben
http://www.harpercollins.com.au/9780008116606/little-grey-cells-the-quotable-poirot
Lydbok - Storytel (Låt mig ta din hand)

2 kommentarer:

  1. Jeg har valgt meg ut påskekrim jeg også som jeg har begynt på. Spørs om jeg får lest alle i påska, hvis ikke skal jeg fortsette med dem likevel. Leser jo slike bøker året rundt og andre sjangere ved siden av;)Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men jeg har boka Jeg lar deg gå liggende på vent. Jeg foretrekker personlig å lese slike bøker på engelsk, men siden jeg har fått den av forlag så blir den på norsk. Skal lese den i april:)

    God påske og krimlesing;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leser også krim året rundt, rekker nok ikke alle fire bøkene i påsken. Som deg liker jeg å lese bøkene på engelsk, og gjør det stadig oftere merker jeg. Er veldig spent på I Let You Go. Ha en riktig god påske, og god krimlesing til deg også! :)

      Slett