søndag 21. august 2016

Den norske bokbyen - Fantastiske Fjærland

Hver sommer de siste fem årene har mannen min og jeg vært så heldige at vi får tilbringe noen dager hos gode venner i Vestlandsbygda Fjærland. Foruten å kunne by på en storslått natur, brevandring og et bremuseum, har Fjærland to andre attraksjoner som jeg alltid må innom når jeg er der: Bokbyen og vakre Hotel Mundal.


Jeg må alltid innom bokbyen når jeg er i Fjærland.

Sentrum av Fjærland bærer preg av tittelen bokby, det er bokutsalg og bøker på hvert hjørne. Blant annet er lokalene som tidligere huset kiosk og venterom for ferjen som gikk til og fra Fjærland omgjort til antikvariat.


                           
            Busstopp og -


Honesty selvplukk - Putt penger i kassen.


"Sjøkanten" - nok en selvplukk ved
den tidligere ferjekaia.

En telefonkiosk kan også brukes til
oppbevaring av bøker.

Jeg har alltid hatt en stor svakhet for gamle bygninger. I Fjærland finnes det et særdeles vakkert eksemplar i Hotel Mundal som ble bygget på slutten av 1800-tallet. Med sin fantastiske beliggenhet ble hotellet hyppig besøkt av både kunstnere og fjellvandrere.

Vakre Hotel Mundal!
Legg merke til "Mummitårnet".

På hotellets Kafé Mikkel kan man spise lunsj eller ta en kaffekopp. Enten inne i de godt bevarte lokalene, eller på uteserveringen. Vi var så heldig å ha fullklaff med været da vi var inne i Fjærland denne julidagen, og derfor ble det gulrotkake og kaffe på uteserveringen.




  
Utsikten fra uteserveringen på
Kafé Mikkel
Og selv om jeg hadde bestemt meg for å ikke handle bøker denne gangen, så endte jeg selvfølgelig opp med noen nye allikevel. (Jeg elsker nemlig å "eie" bøker ... Også de jeg har lest. Blir litt dårlig plass i heimen etter hvert).

Mine nyervervelser fra bokbyen denne gang...

Så for de av dere som aldri har besøkt Fjærland, så anbefales det på det varmeste. Om ikke bokby eller gamle trehotell trekker, kan kanskje naturopplevelser som får deg til å hive etter pusten (på mer enn én måte) være noe for deg? Da kan en topptur til Flatbreen og Flatbrehytta anbefales. Utsikten derfra tar virkelig pusten fra deg - Norsk natur på sitt mest spektakulære!

9 kommentarer:

  1. Fjærland har jeg lyst til å reise til en gang. Det ser så flott ut der, og jeg behøver ikke mer enn ordet "bokby" for å lokke meg, men vakre, gamle bygninger skader heller ikke ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan absolutt anbefales, Mari! Det er et helt fantastisk sted, må bare oppleves! :)

      Slett
  2. Virker som et fint sted med smart konsept:) Som deg har jeg også sansen for gamle bygninger. Det er noe med det. Er så lei av alle klossene som blir bygget i dag, legoklosser i stedet for bygg som skiller seg ut som før i tiden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er et fint sted :) Enig med deg, jeg har også mye mer sans for gamle bygninger med personlighet og særpreg. Blir alltid trist når slike rives og erstattes av moderne bygg.

      Slett
    2. Jeg også. De river ned gamle og fine bygninger med særpreg og sjarm og erstatter det med smakløse legoklosser, som jeg kaller det. Det er ufattelig trist:/

      Slett
  3. Dit vil jeg også, men det er sjelden jeg er på de trakter..
    Artig å se slike bilder, og så fine bøker du har skaffet deg, Atwood og greier.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner den, det blir jo et stykke unna dine hjemtrakter dette. Er ca. 5 timers kjøretur fra meg, så da er det brått litt enklere:)
      Ja, en bra trio med bøker ble det! Spent på Atwood, tror faktisk ikke jeg har lest noe av henne tidligere, så det blir et nytt bekjentskap :)

      Slett
    2. Ja, bare gled deg til Atwood. :) Jeg har ikke lest Den blinde mordersken, men jeg fant den på en Fretex i sommer og kjøpte den. Nå har jeg nettopp leste Alias Grace av henne ifb Lines Linesirkel denne måned og jeg likte den knallgodt. Leste trilogien om Oryx og Crake, Maddadam i fjor, knakende gode bøker.:) Hun skriver som en litterær yppersteprestinne.:)

      Slett
    3. Så bra! Da skal jeg skyve den fremover i lesekøen :)

      Slett