fredag 29. april 2016

A Darker Domain - Val McDermid

COLD CASE SOM BLIR HEIT

Den skotske krimforfatteren Val McDermid er kanskje mest kjent for bøkene om psykologen Tony Hill som jobber i tospann med politietterforsker Carol Jordan. Mange vil muligens også kjenne disse to karakterene gjennom TV-serien Wire in the Blood, som blant annet gikk som påskekrim på TV2 for en del år siden.


Karen Pirie jobber som cold case-etterforsker ved politiet i Fife, Skottland. Da en kvinne kommer til stasjonen hvor Pirie jobber for å melde en person savnet, er dette ingen uvanlig henvendelse til politiet. Det er derimot én detalj som får Karen Pirie og kollegene hennes til å heve på øyenbrynene:
'And how long has this person been missing?'    'Twenty-two and a half years. Since Friday the Fourteenth of December 1984, to be precise.' Her chin came down and truculence clouded her features. 'Is that long enough for you to take it seriously?'        (side 2) 
Sammen med partneren Phil Pharatka blir Karen samtidig involvert i en annen, mer høyprofilert cold case. På midten av 80-tallet ble datteren og barnebarnet til én av Skottlands rikeste menn, Broderick Maclennan Grant, bortført. Kidnapperne krevde en anselig sum penger for at de to skulle bli returnert tilbake til familien. Under overleveringen av løsepengene går det meste galt. Skudd blir avfyrt og Maclennan Grants datter, Catriona, blir drept. Da kidnapperne stikker av med både pengene og Grants seks måneder gamle barnebarn, er tragedien et faktum. Hverken pengene eller gutten har noen gang blitt funnet.

På ferie i Toscana snubler journalisten Bel Richmond helt tilfeldig over en rykende fersk kobling til den 23 år gamle kidnappingssaken. Under sin daglige joggetur tar hun seg inn i en forlatt villa som ligger i nærheten av feriehuset hun leier. Inne i huset finner hun en plakat som som kan knyttes direkte til kidnapperne. Straks hun er tilbake i Skottland tar hun kontakt med den fortsatt mektige Maclennan Grant, som igjen kontakter politiet.

Handlingen i boken veksler mellom nær nåtid og tilbakeblikk til 80-tallet. Gjennom disse avdekkes gradvis det som skjedde med Maclennans barnebarn, og den forsvunne Mick Prentice. Det er mange forskjellige fortellerstemmer å forholde seg til, både i fortid og nåtid, så man må være konsentrert for å nøste med seg de forskjellige trådene som etter hvert bindes sammen. Gjennom historien om den savnede gruvearbeideren Mick Prentice, lar McDermid oss få et svært interessant innblikk i hvordan den britiske gruvestreiken(1984-1985) fortonet seg for de som ble hardest rammet av den; gruvearbeiderne selv og familiene deres.

A Darker Domain er en velskrevet, og til dels intrikat roman. Jeg har lest flere av Val McDermids bøker opp igjennom årene, og har hatt veldig sansen for det hun skriver. Dette er ikke den beste jeg har lest av henne, men den holder i høyeste grad mål. Til tross for mange forskjellige tråder frem og tilbake, så holdes interessen min for den videre handlingen oppe. Ett irritasjonsmoment var det dog underveis; fremstillingen av Piries sjef. Bildet av enhver politisjef som maktsyk drittsekk uten noen form for forsonende trekk, begynner å bli svært forslitt, i alle fall for den som leser mye krim. Jeg slet også litt med å svelge deler av opprullingen av saken på slutten, men i det store og hele var dette absolutt en lese-/lytteverdig bok.

Forlag: W. F. Howes
Ugivelsesår: 2009
Lyttetid: 12 t og 55 m



Kilder:
Lydbok på Storytel
Leseutdrag på Amazon
Radikalportal(gruvestreiken)
http://www.valmcdermid.com/biography/

4 kommentarer:

  1. Jeg har lyst til å lese noe av henne, men da må det bli bøkene med Tony Hill og Carol Jordan. Husker radarparet på tv i Arr i sjelen som jeg likte så godt. De to minnet meg litt om Mulder og Scully. Sarkastiske og oppvakte, så må få lest noen bøker med Tony og Carol selv om jeg synes at Mulder og Scully er et bedre radarpar:) Men husker jeg fikk sansen for Tony så godt (spesielt sarkasmen) da jeg så ham på tv:)

    SvarSlett
  2. Det er bøkene om Tony Hill og Carol Jordan jeg har lest tidligere. Synes de hadde mye mer nerve enn "A Darker Domain", så jeg tror nok også at det er bøker du vil like. Den boken jeg har begynt på nå, "Splinter the Silence", er en Hill/Jordan-bok. Har begynt bra, og er spent på fortsettelsen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Okey, skal se om jeg får tak i den første boka med Tony Hill eller ikke. Jeg liker bøker med plenty av nerver:)

      Slett
    2. Jeg husker ikke om jeg har lest bok nr. 1, men 2 og 3 står i bokhylla og de likte jeg veldig godt. :)

      Slett