søndag 15. november 2015

Norsk sokkel - En smakebit på søndag


En smakebit på søndag er et ukentlig innslag på Maris bokblogg Flukten fra virkeligheten, hvor andre bloggere kan dele smakebiter fra det de leser. Det gjelder bare en regel: Ingen spoilers!

Det ser ut til å bli en flott søndag, sol og klar blå himmel så langt øyet kan se. Jeg synes det er deilig med slike søndagsmorgener hvor bare jeg og kattene mine er de første som står opp. Huset er stille, en rolig stund med tid til ettertanke før dagen kommer skikkelig i gang.

Min smakebit denne gangen er fra Heidi Lindes bok Norsk sokkel.


Bak på boken står det:
Norsk sokkel er fortellingen om Norge, og menneskene som bor der. Om deres drømmer, skuffelser og tilkortkommenheter, og om deres dypt menneskelige ønske om å være en bauta for andre.

Så en smakebit:
Synnøve kremtet i telefonen, hun sa: Jeg ser nemlig ingen grunn til å lyve for barna mine. Ragnhild merket hvordan gråten begynte å vokse opp gjennom svelget, men hun  presset den tilbake, hun skulle ikke gråte, hun sa: Jeg skjønner at jeg har gjort mange feil. Synnøve sukket. Ikke ta den martyrtonen, sa hun, og Ragnhild var ingen klippe, kanskje hadde hun aldri vært det heller, hun klemte fingrene rundt telefonen og ropte: Men hva skulle jeg sagt da? Hva skulle jeg ha svart da dere var små og lurte på hvorfor faren deres ble borte i tre dager lenger enn planlagt eller sov over en hel søndag, skulle jeg liksom forklart at jo, det er fordi faren deres er en alkoholiker?    Side 18 




Flere smakebiter finner du her:

Ha en super søndag! 






18 kommentarer:

  1. verkar vara en tung bok, själv har jag ingen erfarenhet... tack för smakbiten!

    SvarSlett
  2. Tack för smakebiten, ny bok för mig

    SvarSlett
  3. Det låter som en riktigt bra bok! Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  4. Tack för smakbiten! Låter som en intressant bok! Kul med en bok som jag inte kände till.

    SvarSlett
  5. Verkar intressant! Tack för smakebiten och ha en fortsatt fin söndag. :)

    SvarSlett
  6. Denne har jeg i bokhyllen og jeg har absolutt tenkt å lese den :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Denne hørte jeg på lydbok. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  8. Det låter som en stark bok. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvarSlett
  10. Åh, jag tyckte väldigt mycket om hennes Nu, jävlar och har tänkt läsa mer av henne. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. låter intressant! tack för smakebiten!

    SvarSlett
  12. Tack för en intressant smakbit.

    SvarSlett
  13. Låter intressant. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  14. Låter inte som min typ av bok, men kan säkert vara bra för den som inte är jag :)

    SvarSlett