søndag 7. februar 2016

Ned til elva - En smakebit på søndag


En smakebit på søndag er et ukentlig innslag på Maris bokblogg Flukten fra virkeligheten, hvor andre bloggere kan dele smakebiter fra det de leser. Det gjelder bare en regel: Ingen spoilers! Denne uken finner du smakebitene på denne bloggen: Betraktninger




En grå og trist dag på Østlandet i dag, i alle fall værmessig, men så lenge man har bøker i livet sitt behøver hverdagen aldri bli grå!
Smakebiten min i dag er fra den ene boken jeg leser akkurat nå. Det går fortsatt smått med lesing for meg, mye annet som skjer på fritiden, så jeg hører mest på lydbøker.

Smakebiten er fra side 65 i hardcover-utgaven:
Ingen ville mislikt det sterkere enn Davy om jeg hadde prøvd å omskrive den ubehagelige situasjonen i et forsonende lys. Det lå to døde unggutter i huset vårt, og det fantes ingen formidlende omstendigheter. Jeg husker at Davy satt på kjellertrappa i skinnet fra den gule lyspæra, med ei jakke trukket utenpå T-skjorta og ansiktet glinsende av regn. Han sa ikke et ord, og i ansiktet hans så jeg en nummenhet som for meg var skremmende. Vi satt og ventet på at Ted Pullet skulle komme. Far var dypt inne i en bønn, med Swede i den ene armkroken og den andre på skulderen til Davy. Jeg husker en fornemmelse av å bli delt i to, av å bli mindre. Jeg bablet til Davy om at alt ville ordne seg, han hadde jo ikke ment å gjøre det.

Flere smakebiter finner du HER:


Ha en fantastisk søndag!



33 kommentarer:

  1. Det var en ukjent bok for meg så jeg måtte slå den opp. Det hørtes ut som en fin og spennende bok så jeg skriver den ned :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker den veldig godt så langt, Astrid Terese. Språket flyter så bra, handlingen er interessant og det er også karakterene. :)

      Slett
  2. Tack för smakbiten. Detta är en okänd bok för mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Det er allerede noen år siden den kom ut i Norge.

      Slett
  3. Tack för smakbiten. Känner igen författarnamnet men det är allt.
    Och du har så rätt - grått väder spelar inte så stor roll när man har en bok :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det som er så fantastisk med bøker: De kan ta deg overalt i verden, til all slags vær, det finnes ingen grenser :)

      Slett
  4. Tack för smakebiten. Helt okänd bok för mig detta. Du har så rätt i att vardagen aldrig behöver bli grå och trist så länge man kan läsa böcker. :)

    SvarSlett
  5. Ja, ikke sant? Er så glad for at jeg liker å lese. Det er noen år siden den kom ut på norsk, forfatteren er amerikansk med norsk aner. Jeg liker den veldig godt hittil. :)

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten! Den här boken känner jag inte till, låter spännande. Får nog ta och kolla upp den lite närmare ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er både spennende og velskrevet:)

      Slett
  7. Ljudböcker är himla bra när man händerna upptagna med annat :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Gjør at andre gjøremål går (nesten) som en lek! :)

      Slett
  8. Denne har gått litt i stå for meg.. er over halvveis, men har lest andre bøker i mellom. Men har da tenkt å lese den ferdig en dag..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har gått mest i lydbøker for meg i det siste, men jeg har likt det jeg har lest så langt veldig godt. Jeg skal avslutte "En halv gul sol" først. Gleder meg til vinterferien, da blir det noen skikkelige lesejafs! :)

      Slett
  9. förbryllande! tack för smakebiten!

    SvarSlett
  10. Okänd bok för min del, men den verkar spännande. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  11. Visst är det så, med en bok i handen behöver vardagen inte alls bry sig om världen utanför :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant? Godt å kunne forsvinne inn i en annen virkelighet noen ganger :)

      Slett
  12. Tack för smakebiten en ny bok för mig.

    SvarSlett
  13. Denne har jeg hørt mye positivt om, men ikke lest ennå. Har alltid vært skeptisk til bøker som får mye ros;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kom over den på salg for noen år siden, uten å vite noe om den, så ble den bare liggende i bokhylla. Jeg liker den veldig godt så langt. Det er en spesiell historie, og jeg liker måten forfatteren skriver på :)

      Slett
    2. Har en del bøker som jeg kjøpte for noen år siden jeg også som bare har blitt plassert i hyllene. Kjenner til det;) Men i år har jeg tenkt å bli flinkere til å lese disse bøkene som har stått ulest hos meg i flere år:) Vi får se hvordan det går:)

      Slett