fredag 11. mars 2016

Triptych - Karin Slaughter

Neglbitende thriller!

Det begynner muligens å gå inflasjon i omtalene mine om Karin Slaughters bøker på denne bloggen, men jeg våger meg utpå en gang til. For dette er nemlig enda et nytt bekjentskap fra Slaughters forfatterskap, nemlig serien om spesialagent Will Trent som jobber for Georgia Bureau of Investigaton.


De av dere som har vært innom denne bloggen med jevne mellomrom, har kan hende fått med dere at jeg har likt Slaughters frittstående bøker Cop Town og Pretty Girls svært godt. Samtidig har jeg ikke helt funnet kjemien med karakterene i hennes Grant County-serie. Jeg hører mye på lydbøker om dagen, og jeg bestemte meg for å sjekke ut Will Trent. Det angret jeg ikke på.

Settingen for historien er også denne gangen Atlanta, og veksler mellom nåtid og hendelser som fant sted på 80-tallet. Flere unge jenter har blitt funnet brutalt drept rundt om i byen. De har alle en ting til felles; at morderen har fjernet tungen deres. Etter hvert knyttes drapene opp mot drapet på enda en ung jente, Mary Alice Finney, så langt tilbake som i 1985. Og det viser seg at personen som ble dømt for 80-tallsdrapet har blitt løslatt noen måneder tidligere.

Som vanlig i Slaughters bøker skiftes det også i Triptych (Mørk treenighet) mellom forskjellige fortellerstemmer og perspektiv. Det er Michael Ormewood, etterforsker med lang fartstid i politiet, som etterforsker det siste drapet. Michael har problemer på hjemmebane, og et temperament han har vanskelig for å tøyle. Han får selskap i etterforskningen av Will Trent, spesialagent med en sterk dysleksi han gjør alt for å skjule for kolleger og sjefer. Angie Polaski jobber i sedelighetspolitiet og har en lang forhistorie med Will Trent, blant annet vokste de opp på samme barnehjem. Siste fortellerstemme tilhører eks-fangen John Shelley, mannen som har tilbragt 20 år i fengsel for drapet på Mary Alice Finney. Etter flere appeller har han til slutt blitt løslatt, tre dager etter at hans mor dør av kreft. En mor som har kjempet hardt i alle disse 20 årene for å finne bevis for sønnens uskyld. Med en ny mistanke hengende over seg, kan det se ut til at John Shelleys etterlengtede frihet er av kortvarig karakter. Men er det virkelig han som er drapsmannen?

Det er en spennende og drivende intrige i denne thrilleren. De stadige vekslingene mellom fortellerstemmene holder temperaturen høy hele veien igjennom. Jeg synes også at Slaughter har gjort en svært god jobb med å gi de forskjellige karakterene liv. Spenning i handlingen må det jo være, men at karakterene er troverdige og er preget av sine egne kamper er vel så viktig for meg. Klarer jeg ikke å relatere til hovedkarakterene i en bok, er løpet kjørt for min del. I Triptych har Karin Slaughter klart å få til begge deler.

Vold og groteske lemlestelser er det nok av i denne boken, Karin Slaughter sparer ikke på de bloddryppende detaljene denne gangen heller. Dette sier forfatteren på sin egen nettside om nettopp volden i bøkene hennes:
I adore Mary Higgins Clark and have been known to enjoy a Janet Evanovich or two, but in my writing, I want to show violence for what it is. For so long, women weren’t expected to talk about these crimes, even though we were more likely to be the victims. I think it’s time we started talking about rape and violence against women. When I was growing up, these subjects were “boys only” territory in fiction, so I find it refreshing to see authors like Mo Hayder and Denise Mina really opening up the conversation about abuse and sexual assault. This isn’t to say that men are not capable of writing about these topics, only that women authors bring a different perspective.
Triptych er første bok i serien om agent Will Trent. Anbefales for alle som liker en medrivende thriller!

Forlag:  Random House UK
Utgivelsesår: 2008 (Hardcover 2006)
Lyttetid: 5 t 50 min


karinslaughter,com
Lydbokutgave på Storytel

Én til om boken:
Ann Kristins bokblogg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar