søndag 9. oktober 2016

Bloggbursdag!

Bloggen min har fylt ett år!

Foto fra Pexels.
Ett år går jammen fort! Mitt første innlegg på denne bloggen ble lagt ut 3. oktober i fjor. Da hadde jeg skrevet og slettet, vridd og vendt, eltet og knadd til jeg endelig tok sjansen på å trykke på publiser. I ettertid kan jeg se at oppstarten av min egen bokblogg ikke bare var for å dele leseopplevelser med andre, men vel så mye en utfordring til meg selv. For å publisere noe jeg hadde skrevet, i det offentlige rom satt nemlig veldig langt inne. 

Den først boken jeg skrev om på bloggen.
Det var heller ikke et skrikende behov etter en ny bokblogg da jeg satte i gang. Det fantes allerede mange dyktige bokbloggere som jeg selv hadde fulgt over flere år, og som hadde inspirert meg til å lese bøker jeg kanskje ellers aldri ville ha kommet på å lese. Så det var ikke sånn at jeg følte at min stemme nødvendigvis hadde noe nytt å tilføre.

Jeg har lært veldig mye dette året. Mye av det har vært svært nyttig i forhold til egen skriving. Det har gitt meg en klarere innsikt i hva som er en god bok for meg. Hva som må til for at en tekst skal vekke interessen min og holde på den. Jeg har innsett i enda sterkere grad hvor subjektiv en leseopplevelse er, at en bok sjelden fenger alle. Et godt eksempel på det har jeg fra jeg studerte engelsk. Jeg og én av mine medstudenter som jeg samarbeidet mye med, likte i hovedsak de samme bøkene vi hadde som pensum. Bortsett fra én bok som jeg likte veldig godt og ikke fikk fullrost nok, og som hun rett og slett brant opp i vedovnen fordi hun ble så frustrert av den!

Jeg bruker enda lang tid på å skrive innlegg. Publiser-knappen er fortsatt skummel å trykke på, men jeg blir litt tøffere for hver gang. Jeg har lest mindre i året som har gått enn jeg hadde håpet og har stresset litt med det, men har innsett at jeg må ta ting i mitt eget tempo. Så da henger jeg vel med en stund til tenker jeg. Takk til dere som er innom og leser og kommenterer - Det setter jeg veldig pris på!

Bildene er hentet fra forlaget og Pexels.


11 kommentarer:

  1. Gratulerer med bloggbursdag!
    Jeg kjenner igjen det med det skumle ved å publisere i det offentlige rom, men det går seg til. Jeg har blogget siden 2006, så nå er jeg går blogging av seg selv.
    Og det er som du sier mye læring i å blogge om bøker.
    Lykke til videre, ser frem til å følge deg lenge enda.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anita! Ja, jeg kjenner det blir enklere etter hvert, og så har dere jo tatt meg godt imot. Det er også en god motivasjon:)

      Slett
    2. Godt at du føler det slik.:)

      Slett
  2. Gratulerer med bloggbursdag :-) Bloggen min var 5 år på fredag, men det ble visst forbigått i stillhet fra min side.
    Det kan virke skummelt til å begynne med men det går seg til som Anita sier.
    Lykke til videre med bloggingen og jeg skal bli flinkere til å gi lyd fra meg når jeg er her inne. Har blitt litt sløv med det den siste tiden.
    Skal selvfølgelig fortsette og følge deg! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Og gratulerer med 5-årsjubileum! Kjempehyggelig at du vil følge med videre :) Jeg har fulgt bloggen din lenge, men er heller ikke så god på å gi lyd fra meg bestandig, så der er vi to! :)

      Slett
  3. Gratulerer med jubileet. I morgen er bloggen min to år! Joda, litt skummelt til å begynne med syntes jeg også, men det er jo bare moro etter hvert. Lykke til videre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Og gratulerer med 2-årsdagen i dag! Ja, jeg merker at det blir enklere, så det går seg nok til etter hvert. Lykke til videre til deg også :)

      Slett
  4. Gratulerer med bloggjubileum og håper dette fortsetter!:) Jeg er litt som deg og synes det man skriver er litt skremmende å dele. Slik er det fortsatt med meg hver gang jeg legger ut en bokanmeldelse, at man kjenner fremdeles litt på prestasjonsangsten. Men man må bare utfordre seg selv noen ganger:)

    Så gratulerer med overstått jubileum og keep up the good work:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ina! Du har helt rett, det er absolutt sunt å utfordre seg selv. :) Og takk for gode ord!

      Slett
    2. Inge årsak. Ser frem til flere innlegg av deg:)

      Slett